نقشه برداری

نقشه برداری

دانش پژوهان نقشه برداری و ژئوماتیک
نقشه برداری

نقشه برداری

دانش پژوهان نقشه برداری و ژئوماتیک

ژئودزی

تاریخچه ژئودزی

در سراسر تاریخ همواره شاهد تلاش و بحث و مذاکره دانشمندان برای تعیین شکل زمین بودیم . 500 سال قبل از میلاد مسیح دانش پژوهان بر این باور بودند که زمین به شکل یک کره کامل است . اولین کسی که به تعیین شکل زمین به طریق محاسبه محیط آن پرداخت ، ارسطو ، دانشمند و فیلسوف مشهور یونانی بود . او تخمین زد که این مقدار برابر است با :

40000 stades (1 stades = 600 feet )                                                                          

از آنجا که هر مایل معادل 5280 فیت است داریم :

40000 stades = 45500 miles                                                                                   

در حدود 250 سال قبل از میلاد ، اراتوستننر ، یکی دیگر ار فلاسفه یونان نیز مقداری برای محیط زمین بدست آورد . او محاسبات خود را بر مبنای معادله زیر انجام داد : (360° ÷ θ)×(s) = P

که s برابر است با فبصله بین دو نقطه ای که در شمال و جنوب سط مورد نظر از زمین قرار گرفته اند . θ زاویه بین دو خطی است که از دو نقطه به مرکز زمین وصل شده اند. واضح است که اراتوستنز نمی توانست برای اندازه گیری مستقیم زاویه مذکور به مرکز زمین برود . برای این کار او از پرتو های خورشید کمک گرفت .

پس از تحقاقات فراوان دریافت که خورشید در ظهر بلندترین روز سال (which is now Aswan, Egypt) Syene کاملا مستقیم می تابد به طوریکه هیچ سایه ای تشکیل نمی شود . درست در همین زمان در Alexandria۸  که واقع در مصر است خورشید به گونه ای می تابد که سایه ای معادل 50/1 ام قوس دایره (7.12°) تشکیل می دهد ، اراتوستنز مقدار فاصله بین دو نقطه Syene  و Alexandria را نیز اندازه گیری کرد . تقریبا 4400 stades.

پس معادله به صورت زیر حل می شود :

(360° ÷ 7.12°)=50

p=50×4400=220000 stades=25000miles

امروزه مقدار قابل قبول برای محیط زمین برابر است با 24855 مایل . در اواخر قرن 16 میلادی ، دو انجمن با عناوین زیر یکی در لندن و دیگری در پاریس تشکیل شد . Royal Society در لندن و L’Academie Royale des Sciences در پاریس ، این دو موسسه وابسته به سلطنت هر کشور خیلی زود به بحث درباره ی شکل زمین پرداختند . فرانسوی ها معتقد بودند که زمین از هر دو طرف کشیده می شود و به شکل تخم مرغ است ، اما انگلیسی ها با استفاده از نظریه نیوتن درباره جاذبه و توجه به این موضوع که زمین همواره در حال گردش به دور محور خود است ، بیان می کردند که زمین در قطبین خود تخت است برای اثبات صحت یکی از این دو ادعا آکادمی پاریس دو هیئت را یکی به پرو واقع در خط استوا و دیگری به مرز سوئد و فنلاند در نیمکره شمالی اعزام کرد . هدف آنها اندازه گیری انحنای شمالی – جنوبی در عرض های جغرافیایی تعیین شده بود . این تلاش ها ثابت کرد که نظریه ای که با استفاده از تئوری نیوتن ارائه شده بود صحیح است ، یعنی زمین در قطب تخت  است .

در طول 100 سال اخیر ژئودزی و لوازمات مربوط به آن پیشرفت چشمگیری داشته است و امروزه ماهواره های تعیین موقعیت NAVSTAR این امکان را برای دانشمندان فراهم کرده است تا تغییرات پوسته زمین را با دقت سانتیمتر اندازه گیری کنند .

نظرات 1 + ارسال نظر
minoo شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:21

ajesment Darse sakhtiye,shoma jozve kiyaro darin?

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد