نقشه برداری

نقشه برداری

دانش پژوهان نقشه برداری و ژئوماتیک
نقشه برداری

نقشه برداری

دانش پژوهان نقشه برداری و ژئوماتیک

ماهواره ی جدیدکمپاس

چین ماهواره ی دیگری از سیستم کمپاس را پرتاب کرد: 

 

 http://www.insidegnss.com/node/2963  

 

 

 

 

China successfully launched a satellite into space at 00:12 Beijing Time on February 25 (February 24, 16:12 UTC/GMT), the 11th of the nation's second-generation Beidou, or Compass, GNSS system.

The satellite, launched from the Xichang Satellite Launch Center in the southwestern Sichuan province, was carried by a Long March-3C carrier rocket into a geosynchronous orbit. It is the fifth geostationary spacecraft in the current BeiDou-2 constellation.

سیستم های تصویر

در سایت زیر یک گالری جالب از انواع سیستم های تصویر موجود است.  

 

http://www.csiss.org/map-projections 

 

 

برگرفته از وبلاگ دکتر عسکری

زمین در نزدیکترین فاصله نسبت به خورشید

در چه لحظه ای زمین در نزدیکترین فاصله نسبت به خورشید قرار دارد؟   

در سال 2012 در 5 ژانویه این اتفاق افتاد ولی:

به دلیل اینکه زمین و خورشید حرکت کاملا کپلری (دو جسم نقطه ای) ندارند، آرگومان پریجی سیستم زمین-خورشید در حال عوض شدن است و زمین در واقع نسبت به ستارگان دوردست به جای طی یک بیضی، مسیری شبیه یگ گل را طی می کند (شکل زیر). هر 121000 سال یک بار آرگومان پریجی 360 درجه اضافه می شود و به دلیل اینکه نقطه ی ورنال حدودا هر 26000 سال یکبار روی اکلپتیک (به سمت غرب ) یک دور را کامل می کند، از لحاظ تقویمی نزدیکترین (دورترین) نقطه به خورشید هر 21000 سال یکبار به تاریخ (روز و ماه) قبلی خود برمیگردد.  دلیل 21000 سال بودن پریود  این است که جهت دو حرکت عکس یکدیگر است.    

 

 

 

این مسئله باعث شده است که نزدیکترین نقطه در حال حاضر در زمستان باشد ولی حدود 10000 سال بعد در تابستان خواهد بود.  

این امر به عنوان دوره ی میلانکویچ Milankovitch cycles برای تغییرات آب و هوایی (دوره های یخبندان) شناخته می شود که اثبات نشده است 

 

برگرفه از وبلاگ دکتر عسکری

ورنال

 

 

Bas-relief in Persepolis - a symbol Iranian/Persian Nowruz - on the day of an equinox, the power of an eternally fighting bull (personifying the Earth) and that of a lion (personifying the Sun) are equal (http://en.wikipedia.org/wiki/Equinox).

 

در مورد اعتدال بهاری برخی افراد به نقطه ی ورنال، نقطه ی گاما می گویند که صحیح نیست. 

Ver در لاتین به معنای بهار است و علامت آن ♈ است که شبیه علامت گاماست ولی در واقع نشانگر صورت فلکی  بره (حمل) است. حدود 2000 سال پیش نقطه ی ورنال در این صورت فلکی قرار داشت که به دلیل حرکت تقدیمی نقطه اعتدال بهاری  (حرکت به سمت غرب) دیگر در این صورت قرار ندارد ولی علامت آن را با خود به زمان ما آورده است!  

 

برگرفته از وبلاگ دکر عسکری

سایت نظارت سازمان نقشه برداری

سایت نظارت سازمان نقشه برداری کشور چندی است که راه اندازی شده است و مطالب بسیار مفیدی شامل دستورالعملهای مختلف و نکات اجرایی مفید در آن قرار داده شده است. آدرس این سایت http://tc.ncc.org.ir  می باشد و برای علاقه مندان دانلود انواع دستورالعملها رایگان است.

یکی از مهمترین دستورالعملهایی که در این سایت قرار داده شده است  دستورالعمل اجرائی نقشه های  1:500- 1:1000- 1:2000  می باشد. این دستورالعمل در خرداد ماه 1390 تدوین و ابلاغ شده است. برای افراد فنی - اجرایی و آکادمیک مطالب مفید بسیاری دارد. این فایل را می توانید از آدرس زیر دانلود کنید. 

 

http://www.ncc.org.ir/_DouranPortal/documents/Standard.pdf


 

برگرفته از وبلاگ دکتر فاطمی